2020. július 14., kedd 09:30 |
Vér, halál és sárga csekk a Városmajorban |
|
Budapest, 2020. július 14., kedd (OTS) - Unja a színházat? Akkor nézze meg Halas Dóra és Nagy Fruzsina két divatszínházi előadását a Városmajori Szabadtéri Színpadon! |
A hírhez tartozó kép(ek) ingyenesen letölthető(ek) a következő internetcímen: http://ots.mti.hu/Pages/Picture.aspx?fi=OTS_20200714_001.jpg http://ots.mti.hu/Pages/Picture.aspx?fi=OTS_20200714_002.jpg
Az elmúlt évek messze legizgalmasabb és legeredetibb előadásai
láthatók idén nyáron a Városmajorban. Az Ügy augusztus elsején, a
Tabu Kollekció augusztus másodikán este nyolc órakor kezdődik, és
garantáltan páratlan audiovizuális élményt fog jelenteni azok
számára, akik jegyet váltottak rá. Mindez pedig a két előadás profi
és kreatív alkotógárdájának érdeme.
A két divatszínházi performansz jelmezeit Nagy Fruzsina tervezte,
aki hazánk egyik legelismertebb és legtöbbet foglalkoztatott
jelmeztervezője. Így rendszeresen dolgozott Schilling Árpád, Alföldi
Róbert produkcióiban, valamint olyan hazai művészszínházakban, mint
a Katona József Színház, az Örkény Színház vagy a Radnóti Színház.
A két előadás másik legfőbb alkotója szintén nem egy író vagy
rendező, hanem Halas Dóra, a Soharóza kórus karvezetője, az előadók
pedig nem színészek, hanem a kórus tagjai. A Soharóza kísérleti
énekegyüttes fő ismérve a közösségi zeneszerzés- vagy szerkesztés,
amely során a kórustagok nem csak előadóművészként, hanem
társalkotóként vesznek részt a projektek létrehozásában. A csapat
tagjai mindenre nyitottak, ami a hangok érzékelését, azok
megmunkálását különleges oldalról fogja meg, legyen szó speciális
hangképzésről, kórusimprovizációról vagy mozgással egybekötött
éneklésről, így előadásaik időnként egészen extrém jelleget öltenek.
Nincs ez másképp a Tabu Kollekcióban és Az Ügyben sem. Előbbi olyan
társadalmi tabukat változtat kifutóra illő ruhakölteményekké, mint a
betegség, az emberi test működés közben vagy a halál. E
ruhakompozíciók a szépséget és a rútságot, a tökéletességet és a
tökéletlenséget egyszerre jelenítik meg. A hazai színházi
szokásrendtől eltérve, melynek legfontosabb eleme többnyire a
színpadi szöveg egyeduralma, a Tabu Kollekcióban nincs egybefüggően
követkető történetív. Helyette a képek és a hangok hatnak ránk, az
előadásban megjelenő zenék Bach korától egészen a hetvenes évekbeli
popzenékig terjednek. A hangzásvilág sokszínűségét az elektronikus
sound design fogja össze, és változtatja egyetlen nagy zeneművé a
sok apró részletet.
"A Tabu kollekció a "minden művészet" posztmodern alaptézise
szellemében röhögve rugdossa szét a színház (vagy bármilyen műnem)
szentélyének falait, két kézzel bemutatva a finomkodásnak meg annak
az innen nézve mindenképpen blőd gondolatnak, hogy létezne olyan
dolog a világon, amit nem bír el a színpad" - írja Kovács Bálint
kritikus az előadásról az Indexen. A 2016-ban bemutatott előadást
most, augusztus másodikán a Városmajori Szabadtéri Színpad közönsége
láthatja utoljára, ezért is lesz ez különleges alkalom.
Provokatív gesztusok, humorérzék és megkomponáltság tekintetében Az
Ügy méltó folytatása a Tabu Kollekciónak. "A lakossági ügyintézésről
divatbemutatóba oltott népi daljátékot csinálni eleve annyira őrült
ötlet, hogy csak nagyot szólhat, vagy nagyot bukhat - Az Ügy című
ősbemutatóból, Nagy Fruzsina és Halas Dóra rendezéséből az előbbi
verzió lett. Az előadás rátámadt a közönségre, pontosabban - akár a
slam poetry vagy a rock zene műfaja - rámutatott a szóban forgó
társadalmi problémákra, amiket aztán szórakoztató formában valahogy
segített is helyre tenni" - írja Artner Szilvia Sisso a Színház című
lapban.
Franz Kafka óta tudjuk, hogy a bürokrácia útvesztői miként tudják
bedarálni az abban eltévedt embereket. Az Ügy ugyanakkor nemcsak a
kafkai világra emlékeztet minket, hanem legtestközelibb, életből
vett tapasztalatainkat mozgósítja, amikor olyan hétköznapi, az
életünket megkeserítő tárgyakból készít jelmezeket, mint a sárga
csekkek. A zenei világ alapját ennél az előadásnál népdalok képezik,
Kodály Székelyfonójához hasonlóan. A népdalok szövegeit a független
színházi szféra egyik legelismertebb fiatal alkotója, Fekete Ádám
jegyzi. A kafkai világ, bár hétköznapjaink kilátástalanságát
jeleníti meg, egy kicsit sem válik sötétté, sőt, hatalmasakat
nevethetünk közben azon, amin máskor néha sírni szoktunk, magunkon,
miközben hivatali ügyeinket intézzük.
-------------------------------------------------------------------
Az OTS internetes oldalán található hírek, közlemények, fotók
a forrásmegjelöléssel (OTS) szabadon és korlátozás nélkül
felhasználhatók. Továbbközlés esetén a közzétevő köteles az átvett
anyagot tartalmának torzítása nélkül, félreérthetőséget,
rosszindulatú következtetéseket kizáró, az eredeti
szövegkörnyezetnek megfelelő módon feldolgozni és megjelentetni.
Az OTS hírek nem képezik az MTI hírkiadás részét, az MTI
által szó szerint továbbított tartalomért minden esetben a beadó a
felelős. © Copyright MTI nonprofit Zrt.
Az OTS szolgáltatással kapcsolatban további információt a
(06-1) 441-9050 telefonszámon vagy a ots@mti.hu elektronikus
levelező címen kaphat.
|
|
|
|
|
|
|
Forrás: OTS Üzleti Sajtószolgálat
MTI © Minden jog fenntartva.
|