Az Üzleti Sajtószolgálat (Original Text Service - OTS) üzleti vállakozások, cégek, intézmények közleményeit, tájékoztatóit, meghívóit, állásfoglalásait közli. Szolgáltatásunk segítségével több mint 2000 újságírót és kommunikációs szakembert érhet el könnyen, gyorsan és költséghatékonyan – az Ön által megfogalmazott sajtóközleményt változtatás nélkül juttatjuk el az MTI-előfizetők szerkesztőségi rendszerébe vagy igény szerint akár a külföldi sajtóhoz is. (Az OTS anyagai nem képezik az MTI-kiadás részét, a szó szerint továbbított szövegekért minden esetben a közlő a felelős.)
|
|
|
2021. június 1., kedd 10:11 |
Támogatta a Kormány a Közlekedési Múzeum gyűjteményfejlesztési programját |
|
Budapest, 2021. június 1., kedd (OTS) - A Közlekedési Múzeum több mint száz, a magyar közlekedés és járműgyártás szempontjából kiemelt értékű jármű és jelentős mennyiségű további műtárgy (modellek, egyenruhák, térképek stb.) restaurálásával és beszerzésével újítja meg páratlan gyűjteményét. Ezeket a műtárgyakat, valamint a gyűjtemény régebbről ismert darabjait a nagyközönség a múzeum 2026-ra felépülő új otthonában tekintheti meg. A Kormány hétfőn megjelent határozatával támogatta az intézmény átfogó gyűjteményfejlesztési tervét. |
A hírhez tartozó kép(ek) ingyenesen letölthető(ek) a következő internetcímen: http://ots.mti.hu/Pages/Picture.aspx?fi=OTS_20210601_001.jpg http://ots.mti.hu/Pages/Picture.aspx?fi=OTS_20210601_002.jpg
"Nagy örömünkre szolgál, hogy a Kormány mai határozatával elfogadta
és támogatta gyűjteményfejlesztési tervünket, amelyet a nemzeti
kulturális műszaki és közlekedési örökség megmentésére és
gondozására dolgozott ki a Közlekedési Múzeum. Soha korábban nem
volt ilyen átfogó és nagyszabású értékmentő program a magyar
közlekedéstörténeti emlékek megőrzésében, mint amiről a Kormány most
döntést hozott." - mondta el Vitézy Dávid, a múzeum főigazgatója.
Az intézmény Európa egyik legrégebbi alapítású közlekedési múzeuma,
hatalmas, több mint 120 éve gyarapodó gyűjteményének jelentős részét
azonban korábbi, városligeti kiállítóhelyén helyhiány miatt nem
tudta bemutatni a látogatóknak, az utóbbi évtizedek meghatározó
járművei közül pedig több is hiányzott a gyűjteményből.
A múzeum küldetésének tartja a hazai autóbusz- és vasúti
járműgyártás nemzetközileg is jól ismert produktumainak, például az
Ikarus vagy a Ganz gyárak örökségének megmentését. 2016-ig azonban
egy darab Ikarus 556-os kivételével ezek mind hiányoztak a
gyűjteményből. Az intézmény az elmúlt öt évben önerőből,
magánszemélyekkel, a városi közlekedési és a közlekedési
társaságokkal összefogva gyűjtött be több Ikarus autóbuszt és
trolibuszt, többek között egy Ikarus 260-ast, egy 415-öst, egy EAG
E94G-t, valamint egy Faros Ikarus 66-ost is, utóbbit önerőből
restaurálta is. Mivel számos magyar jármű selejtezése napjainkban
zajlik, a további példányok megmentése is sürgőssé vált.
A múzeum villamos-gyűjteményébe 2018-ban több mint 30 év után
először sikerült újabb villamost, a vidéki villamosüzemeink elmúlt
évtizedeit jelképező Bengálit beszerezni. Ennek restaurálása azonban
eddig forrás hiányában nem kezdődhetett meg. Közben a múzeum az új
állandó kiállítására készülve nemrég restaurálta a híres
Nesselsdorfer autót, amely nemzetközi szinten is kivételes
ritkaságnak számít, ugyanakkor a személygépjárművek közül így is
sok, egykor az utcaképet meghatározó típus hiányzik, vagy a múzeum
raktárában felújításra vár.
A vasúti gyűjtemény olyan értékes elemeket tartalmaz, mint a
sebességrekorder 242-es és a legendás 424-es gőzmozdonyok, amelyeket
a nagyközönség is megtekinthet a múzeum nyáron megnyíló időszaki
kiállításában, a leendő új Közlekedési Múzeum helyszínén, az egykori
Északi Járműjavítóban. Ugyanakkor egy sor értékes vasúti jármű
pusztul méltatlan állapotban különböző helyeken, többek között a
közvélemény előtt is ismert, beomlott tetejű istvántelki csarnokban.
Számos régi, értékes vasúti jármű megmentését a következő évekre
biztosított forrás segítségével szintén prioritásként kezeli a
múzeum. Emellett itt is jelentős gyűjteménybővítés indul meg,
megmentve a hazai vasútvonalakon közlekedő meghatározó, főként
magyar gyártású járművek közül egy-egy példányt. A Kormány által
jóváhagyott forrás segítségével a vidéki vasútállomásokon álló,
múzeumi gyűjteménybe tartozó szobormozdonyok megújítása is
lehetségessé válik.
Egy közlekedési múzeum mindig hatalmas műtárgyakkal dolgozik. Így a
program sikere érdekében a múzeum raktározási kapacitásainak és a
restaurátorműhelyeinek fejlesztése is elengedhetetlen. A Kormány
2026-ig összesen 6 milliárd 674 millió forinttal támogatja a Magyar
Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteményének restaurálását, a
nemzeti műszaki örökség megmentését. A támogatás lehetőséget ad a
korábban soha nem látott méretű gyűjteményfejlesztési program
megvalósítására.
A tervek szerint a bővített és megújított gyűjteményt 2026-tól
nézhetik meg a látogatók az egykori Északi Járműjavító területén
felépülő új Közlekedési Múzeumban, amelyet a világhírű Diller
Scofidio + Refro építésziroda tervez. Az új múzeum engedélyezési
tervei jelenleg is készülnek, a munka ütemterv szerint halad. A
jelentős beruházás kiviteli tervei 2022 második felére készülnek el,
s ha a kivitelezésről ezt követően támogató döntés születik, az
építési munkák 2023-tól indulhatnak majd meg.
-------------------------------------------------------------------
Az OTS internetes oldalán található hírek, közlemények, fotók
a forrásmegjelöléssel (OTS) szabadon és korlátozás nélkül
felhasználhatók. Továbbközlés esetén a közzétevő köteles az átvett
anyagot tartalmának torzítása nélkül, félreérthetőséget,
rosszindulatú következtetéseket kizáró, az eredeti
szövegkörnyezetnek megfelelő módon feldolgozni és megjelentetni.
Az OTS hírek nem képezik az MTI hírkiadás részét, az MTI
által szó szerint továbbított tartalomért minden esetben a beadó a
felelős. © Copyright MTI nonprofit Zrt.
Az OTS szolgáltatással kapcsolatban további információt a
(06-1) 441-9050 telefonszámon vagy a ots@mti.hu elektronikus
levelező címen kaphat.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|