Az Üzleti Sajtószolgálat (Original Text Service - OTS) üzleti vállakozások, cégek, intézmények közleményeit, tájékoztatóit, meghívóit, állásfoglalásait közli. Szolgáltatásunk segítségével több mint 2000 újságírót és kommunikációs szakembert érhet el könnyen, gyorsan és költséghatékonyan – az Ön által megfogalmazott sajtóközleményt változtatás nélkül juttatjuk el az MTI-előfizetők szerkesztőségi rendszerébe vagy igény szerint akár a külföldi sajtóhoz is. (Az OTS anyagai nem képezik az MTI-kiadás részét, a szó szerint továbbított szövegekért minden esetben a közlő a felelős.)
|
|
|
2017. január 27., péntek 14:23 |
A generációváltás a magyar mezőgazdaság kulcskérdése (1. rész) |
|
Budapest, 2017. január 27., péntek (OTS) - Európa számos országához hasonlóan Magyarország is évek óta küzd az utánpótlás kérdésével az agráriumban. A fiatalok megszólítása olyan sürgető kérdés, amelyre mielőbb választ kell találni, hiszen évtizedekre meghatározhatja a hazai mezőgazdaság sorsát. Többek között erről is szó volt az Agroinform szervezésében megrendezésre kerülő Mi terem a neten? című konferencián. |
Az agrártársadalom előtt álló kiemelkedő fontos kihívás a
generációváltás kérdése. A hazai kkv-szektort meghatározó családi
vállalkozások többségét közel egy időben, a rendszerváltást követően
alapították, emiatt a vezetőket érintő generációváltás problémája is
egy hullámban, a következő öt év során éri el őket. Magyarországon
nincs kiépült rendszere és rutinja a családi vállalkozások
generációváltásának. Leginkább a tapasztalat, tudás átadása, illetve
a gazdálkodói életforma vonzóvá tétele jelent kihívást. A családi
vállalkozások esetében a vállalkozás fennmaradása nem csupán üzleti,
hanem legalább ugyanolyan mértékben érzelmi kérdés is az alapítók
számára.
A Földművelésügyi Minisztérium Agrárgazdaságért Felelős Helyettes
Államtitkárságának munkatársa elmondta "2016-ban a képzettséget
tekintve a gazdálkodók csak több mint 3 százaléka rendelkezett
felsőfokú mezőgazdasági végzettséggel, további 10 százalékuknak
pedig középfokú szakirányú végzettsége volt.
Agrárszakképzés helyzetét illetően a 2016/17-es tanévre 13
százalékkal csökkent az agrárképzésre felvett hallgatók száma a
2014/15-ös tanévhez képest, a csökkenést elsősorban az alapképzésre
felvett hallgatók számának drasztikus csökkenése okozta.
A háttérben meghúzódó okok között találni, hogy a diákok csupán 16
százaléka véli úgy, hogy el fog tudni helyezkedni, ha agrár
felsőoktatásra jelentkezik. Beszédes adat, hogy a természettudományi
végzettségűek mellett az agrár végzettségűek esetében a legmagasabb
a munkanélküliségi ráta (2014-ben 6,8%) továbbá, hogy az
agrárszektorban elhelyezkedő frissdiplomások havi nettó
átlagjövedelménél (2014-ben 149 ezer forint) csak a
sporttudományokat tanultak keresnek kevesebbet. Az államtitkárság munkatársa elmondta, a generációváltást segítik
az állam részéről a "Földet a Gazdáknak!", a kedvezményes
finanszírozási programok, de fontosak a közvetlen, vidékfejlesztési
és nemzeti támogatások fiatal gazdálkodókat érintő része is. 2015-ös
támogatási év után közel 6.700 gazdálkodó kapott fiatal gazdaként
hektáronként mintegy 21 ezer forint többlettámogatást a területalapú
támogatáshoz kapcsolódóan és 2017 márciusától 37,75 milliárd forint
keretösszegre pályázhatnak a fiatal mezőgazdasági termelők, 12,6
millió forintos támogatási összeg elnyerése érdekében. Hitelezés
tekintetében is kiemelten kezeli a kormányzat a fiatalokat, az Agrár
Széchenyi Kártya Folyószámlahitel esetében például egy lezárt üzleti
évvel nem rendelkező fiatal mezőgazdasági termelő is 15 millió
forint kamattámogatott hitelt igényelhet. (folyt.)
|
|
|
|
|
|
|
2017. január 27., péntek 14:24 |
A generációváltás a magyar mezőgazdaság kulcskérdése (2. rész) |
|
Budapest, 2017. január 27., péntek (OTS) - |
A legmodernebb technológiák a fiatalok számára is vonózóvá tehetik a
mezőgazdaságot
Bolyki Bence portálvezető szerint az agráriumban is egyre inkább
teret nyerő digitalizáció lehet az egyik vonzerő, amely a
mezőgazdaság felé fordíthatja a fiatalok érdeklődését. A fiatal gazdálkodóknak immár sokrétű tudással kell rendelkezniük,
az új generációk pedig már nemcsak a termelésben, hanem a
tájékozódásban is a legkorszerűbb technológiákra, formákra tartanak
igényt. Az agrár szakportáloknak ugyanakkor nemcsak kiszolgálniuk
kell a megjelenő igényeket, hanem fel is kell tudni kelteni azokat. Az Agroinform alapfilozófiája a kezdetektől a folyamatos innováció
volt, szem előtt tartva a felhasználók, különösen az új nemzedékek
igényeit. A hatékony reagáláshoz egyebek mellett fel kell mérni a
generációváltás jelentőségét marketing szempontból. A kihívásokra
adandó válaszok számos területet érinthetnek, így például az új
generáció esetében megújul a döntéshozatal is, az új nemzedékek
számára pedig elengedhetetlen hiteles piacelemzési források
nyújtása. Ugyancsak az igényekre reagált akkor is, amikor a hazai gépészeti
cikkek és videós szerkesztőségi tartalmak megjelentetése mellett
döntött, vagy helyezett hangsúlyt a magyar piac ajánlatainak
megjelenítésére, minthogy - saját statisztikái szerint - a magyar
gazda ezt preferálja. De fontosnak tartották azt is például, hogy
jelen legyenek az Instagrammon is. Az infokommunikáció robbanásszerű fejlődése jelentős változást
hozott az internetes eszközök használatában is, az asztali gépekről
a mobil felé mozdult el a használat, ami az új generációk esetében
még markánsabban jelentkezik. A kihívásra a portál több módon is
válaszolt. Tury Anikó, az Agroinform.hu marketingvezetője előadásában
megerősítette: a mobil mint a legfőbb online platform a hazai
mezőgazdasági szereplők mindennapjainak részévé vált. "Éppen ezért a
mezőgazdasági portál már 2014 novemberétől mobilra optimalizáltan is
informálja és kiszolgálja látogatóit. Az Agroinform az
applikációival a koncentráltabb tartalomfogyasztást, a gyorsabb
megjelenítést és a személyre szabottabb felhasználói élményt
nyújtja." A marketingvezető kitért arra is, hogy az Agroinform.hu változatlan
intenzitással halad a hyper-kapcsolatok jövője felé. Kiemelte: a
PREGA Konferencia szervezésével célja, hogy a mezőgazdasági IoT
megoldásokkal, Big Data adta lehetőségekkel, a precíziós
gazdálkodással kapcsolatos legfrissebb információkat átadja.
Bővebb információ: Ötvös Edina +36 30 207 7605,
edina@pr-positive.com
-------------------------------------------------------------------
Az OTS internetes oldalán található hírek, közlemények, fotók
a forrásmegjelöléssel (OTS) szabadon és korlátozás nélkül
felhasználhatók. Továbbközlés esetén a közzétevő köteles az átvett
anyagot tartalmának torzítása nélkül, félreérthetőséget,
rosszindulatú következtetéseket kizáró, az eredeti
szövegkörnyezetnek megfelelő módon feldolgozni és megjelentetni.
Az OTS hírek nem képezik az MTI hírkiadás részét, az MTI
által szó szerint továbbított tartalomért minden esetben a beadó a
felelős. © Copyright MTI nonprofit Zrt.
Az OTS szolgáltatással kapcsolatban további információt a
(06-1) 441-9050 telefonszámon vagy a ots@mti.hu elektronikus
levelező címen kaphat.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|